2011. február 1., kedd

Flódnitorta


Ez a süti igazi téli, laktató finomság. Vasárnap (tegnap) tortaformában készítettem, édesapám születésnapjára -ma késő este leptük meg vele.  A tésztájában csak a vaj zavar, ugyanis amióta a gyomrom (pontosabban a májam) nem bírja, utánaolvastam, hogy egyáltalán nem egészséges dolog. A sütemények nagy részében olajat vagy pálmavajat használok a margarin helyett. Ebben is a fele margarint olajjal pótlom, de a teljes egészében olajas verzió még várat magára. Ugyanis elég időigényes süti, ezért eddig nem volt időm kísérletezni vele :( De amint jutottam valamire, megosztom :) Tehát ha valakinek van receptje, amelyben nincsen egy gramm margarin sem, szívesen látom/olvasom :). Ill. gondolkodom olyan verzión, amelyben nem mák, dió, alma van, hanem gesztenye-meggy és még valami :) Ha eszembe jutott valami, megsütöm és felteszem :). 

Hozzávalók:

Tészta:

60 dkg liszt (lehet benne teljes kiőrlésű is),
20 dkg vaj,
4-5 ek. olaj,
7-8 dkg nádcukor,
2 dl hideg víz,
1 dkg élesztő.
Tojás NEM kell a tésztába :)

Töltelékek:

50 kg mák,
25 dkg nádcukor,
2 dl víz,

50 dkg dió,
25 dkg nádcukor,
2 dl víz

1,2 kg alma

Elkészítés:

A tészta hozzávalóiból tésztát gyúrunk - az élesztőt csak belemorzsoljuk a lisztbe, és utána öntjük bele a hideg vizet is a tésztába. Miután összeállt, egy órára hűtőbe tesszük, és addig elkészítjük a töltelékeket:
A mákot és a diót megdaráljuk, az almát megpucoljuk és lereszeljük. A mákhoz, dióhoz hozzáöntjük külön-külön a cukrot és a vizet és kicsit összefőzzük. A lereszelt almát kicsit megdinszteljük. Bármelyik töltelékbe tehetünk mazsolát, citromhéjat, baracklekvárt is, de ezek nélkül is finom :) Mivel eközben el is telt az 1 óránk, elővesszük a tésztát, és 4 lapot nyújtunk belőle. Kettőt elősütünk (kb. 10 percig, közepes lángon - de az a legjobb, ha figyeljük:). Majd kiolajozott, lisztezett tepsibe tesszük a nyers tésztát, majd a diótölteléket, majd az elősütött tésztát, máktölteléket, ismét elősütött tésztát és végül az almát. Az egészet a maradék nyers tésztával beborítjuk. Aki szeretné, megkenheti tojássárgájával. Villával is szurkáljuk meg. Majd kb. 40-50 percig előbb közepes, majd kis lángon süssük.

2 megjegyzés:

  1. Szia Magdi!

    A flódnirecepted Húsvétkor elsöprő sikert aratott a családban, utólag is köszönet érte! :o) Egyedül a tölteléknél módosítottam kicsit az arányokon (nádcukor mennyiségét megfeleztem, és helyette xilittel, és egy pici steviával édesítettem a mákos és a diós réteget). A végeredmény nem csak ízben, hanem állagban is fantasztikus volt: kellően szaftos, és mégis könnyen szeletelhető.

    Ili

    VálaszTörlés
  2. Szia Ili!
    Orulok, en is sutottem egy hete, es ismet rajottem, ez olyan suti, amit nem lehet elrontani, mindig finom, es sokaig friss. :) Mas toltelek-kombinaciokkal is probaltam :)

    VálaszTörlés